ИЗМЕНЕ У ТЕХНИЧКОМ УПУТСТВУ ЗА ПРИМЕНУ СИСТЕМА ЗА ЗАДРЖАВАЊЕ ВОЗИЛА НА ДРЖАВНИМ ПУТЕВИМА РЕПУБЛИКЕ СРБИЈЕ – БС-04/2024

ЈП „Путеви Србије“ обавештава стручну јавност да је извршена измена Техничког упутства за примену система за задржавање возила на државним путевима Републике Србије (БС-04/2024).

У односу на претходну верзију Техничког упутства БС-04/2021, извршена је измена у профилу штитника челичне ограде на ком се инсистира. У претходној верзији предвиђени су штитници профила „А“ и „Б“, док је у новој верзији упутства предвиђен једино „Б“ профил. Основни разлог за то је унификација заштитних ограда на државним путевима, што ће у будућем периоду олакшати захтеве за пројектовањем, али и за одржавањем, јер су челичне заштитне ограде са „Б“ профилом штитника заступљене на преко 80% државних путева. Додатни разлог јесте и чињеница да се ово упутство првенствено односи на нове путеве у изградњи или путеве у фази реконструкције, па самим тим, мотив унификације додатно иде у прилог извршеној измени у овом домену.

„А“ профил
„Б“ профил

У односу на претходну верзију техничког упутства уведен је нови ниво задржавања заштитних система – L, који представља унапређен ниво задржавања – Н и који се разликује од нивоа задржавања Н по томе што је испитан и за путничка возила до 1,5 t, што представља најзаступљенију класу путничких аутомобила у саобраћајном току.

У новој верзији упутства назначена је обавеза: Приликом пројектовања и уградње почетних конструкција заштитних система на ауто-путу и мото-путу, обавезна је примена почетних конструкција са апсорбујућим елементима, који су испитани по SRPS CEN/TS 1317-7.

У поглављу 2.3. које се односи на прелазне конструкције, дефинисан је посебан случај прелазних конструкција – прелазни елементи. Самим тим, дефинисани су услови које је потребно да испуњава прелазна конструкција како би се сматрала прелазним елементом.

У поглављу 2.8. нове верзије Техничког упутства БС-04/2024, које се односи на заштиту возача двоточкаша (мотоциклиста), формирани су критеријуми за одређивање мотористичких путева и опасних деоница са аспекта страдања мотоциклиста у саобраћају, на којима је потребно применити система за заштиту мотоциклиста. Поред тога, додати су примери детаља заштитних система за мотоциклисте. Први такви системи уграђени су на постојећим петљама „Моравског коридора“.

Уграђен систем за заштиту мотоциклиста – петље на „Моравском коридору“


У поглављу 3.3. – Спољна ивица коловоза, у формираним групама степена опасности, додат је одређен број нових подручја опасности и карактеристичних препрека, које је потребно штитити заштитним оградама, услед закључака који су формирани на основу анализе саобраћајних незгода које су настале у зони поменутих подручја опасности и препрека.

У новој верзији Техничког упутства БС-04/2024 је извршено неколико минималних корекција на Блок дијаграму, који представља смерницу за одређивање потребног нивоа задржавања заштитне ограде, приликом пројектовања. Промене су извршене за делове Блок дијаграма за које сматрамо да су представљали недостатак Блок дијаграма у претходној верзији Техничког упутства БС-04/2021. Главна промена у Блок дијаграму извршена је у домену облика раније дефинисаних параметара брзина, при чему параметар V≥100 km/h представља одредницу за ауто-путеве и мото-путеве, чиме је превазиђен раније уочен проблем, из претходне верзије БС-04/2021, који је има дефинисане параметре брзине V=80-100 km/h и V>100 km/h, чиме је направљена неоправдана разлика између потребних нивоа задржавања на спољној ивици ауто-путева и мото-путева, што је у самој пракси пројектовања превазиђено, али је баш из тог разлога извршена корекција у овом домену.

Ова верзија Техничког упутства БС-04/2024 почиње да важи од дана објављивања на сајту ЈП „Путеви Србије“.

Линк за нову верзију Техничког упутства БС-04/2024: www.putevi-srbije.rs/images/pdf/regulativa/Tehnicko-uputstvo-BS-04-2024.pdf


Штампа