JP „Putevi Srbije“ obaveštava stručnu javnost da je izvršena izmena Tehničkog uputstva za primenu sistema za zadržavanje vozila na državnim putevima Republike Srbije (BS-04/2024)
U odnosu na prethodnu verziju Tehničkog uputstva BS-04/2021, izvršena je izmena u profilu štitnika čelične ograde na kom se insistira. U prethodnoj verziji predviđeni su štitnici profila „A“ i „B“, dok je u novoj verziji uputstva predviđen jedino „B“ profil. Osnovni razlog za to je unifikacija zaštitnih ograda na državnim putevima, što će u budućem periodu olakšati zahteve za projektovanjem, ali i za održavanjem, jer su čelične zaštitne ograde sa „B“ profilom štitnika zastupljene na preko 80% državnih puteva. Dodatni razlog jeste i činjenica da se ovo uputstvo prvenstveno odnosi na nove puteve u izgradnji ili puteve u fazi rekonstrukcije, pa samim tim, motiv unifikacije dodatno ide u prilog izvršenoj izmeni u ovom domenu.
U odnosu na prethodnu verziju tehničkog uputstva uveden je novi nivo zadržavanja zaštitnih sistema – L, koji predstavlja unapređen nivo zadržavanja – H i koji se razlikuje od nivoa zadržavanja H po tome što je ispitan i za putnička vozila do 1,5 t, što predstavlja najzastupljeniju klasu putničkih automobila u saobraćajnom toku.
U novoj verziji uputstva naznačena je obaveza: Prilikom projektovanja i ugradnje početnih konstrukcija zaštitnih sistema na auto-putu i moto-putu, obavezna je primena početnih konstrukcija sa apsorbujućim elementima, koji su ispitani po SRPS CEN/TS 1317-7.
U poglavlju 2.3. koje se odnosi na prelazne konstrukcije, definisan je poseban slučaj prelaznih konstrukcija – prelazni elementi. Samim tim, definisani su uslovi koje je potrebno da ispunjava prelazna konstrukcija kako bi se smatrala prelaznim elementom.
U poglavlju 2.8. nove verzije Tehničkog uputstva BS-04/2024, koje se odnosi na zaštitu vozača dvotočkaša (motociklista), formirani su kriterijumi za određivanje motorističkih puteva i opasnih deonica sa aspekta stradanja motociklista u saobraćaju, na kojima je potrebno primeniti sistema za zaštitu motociklista. Pored toga, dodati su primeri detalja zaštitnih sistema za motocikliste. Prvi takvi sistemi ugrađeni su na postojećim petljama „Moravskog koridora“.
U poglavlju 3.3. – Spoljna ivica kolovoza, u formiranim grupama stepena opasnosti, dodat je određen broj novih područja opasnosti i karakterističnih prepreka, koje je potrebno štititi zaštitnim ogradama, usled zaključaka koji su formirani na osnovu analize saobraćajnih nezgoda koje su nastale u zoni pomenutih područja opasnosti i prepreka.
U novoj verziji Tehničkog uputstva BS-04/2024 je izvršeno nekoliko minimalnih korekcija na Blok dijagramu, koji predstavlja smernicu za određivanje potrebnog nivoa zadržavanja zaštitne ograde, prilikom projektovanja. Promene su izvršene za delove Blok dijagrama za koje smatramo da su predstavljali nedostatak Blok dijagrama u prethodnoj verziji Tehničkog uputstva BS-04/2021. Glavna promena u Blok dijagramu izvršena je u domenu oblika ranije definisanih parametara brzina, pri čemu parametar V ≥ 100 km/h predstavlja odrednicu za auto-puteve i moto-puteve, čime je prevaziđen ranije uočen problem, iz prethodne verzije BS-04/2021, koji je ima definisane parametre brzine V = 80-100 km/h i V>100 km/h, čime je napravljena neopravdana razlika između potrebnih nivoa zadržavanja na spoljnoj ivici auto-puteva i moto-puteva, što je u samoj praksi projektovanja prevaziđeno, ali je baš iz tog razloga izvršena korekcija u ovom domenu.
Ova verzija Tehničkog uputstva BS-04/2024 počinje da važi od dana objavljivanja na sajtu JP „Putevi Srbije“.
Link za novu verziju Tehničkog uputstva BS-04/2024: www.putevi-srbije.rs/images/pdf/regulativa/Tehnicko-uputstvo-BS-04-2024.pdf