Prezentacija "Bezbednost na državnim putevima"
Konferencija "Bezbednost saobraćaja" u organizaciji Danas konferens centra održana je 31. marta u hotelu Hajat. Na teško pitanje kako pronaći efikasan sistem bezbednosti saobraćaja koji će smanjiti broj izgubljenih života (u Srbiji je prošle godine u saobraćajnim nesrećama 950 ljudi izgubilo život) i štetu koja se meri stotinama miliona evra pokušali su da odgovore brojni učesnici. Konferenciji su prisustvovali najeminentniji stručnjaci koji učestvuju u donošenju novog Zakona o bezbednosti saobraćaja, ali i predstavnici ostalih segmenata društva, bez kojih masovna i dosledna primena bilo kakvog zakona nije moguća.
Direktor Sektora za strategiju, projektovanje i razvoj JP "Putevi Srbije", Biljana Vuksanović, održala je prezentaciju "Bezbednost na državnim putevima" . U okviru prezentacije predstavljen je razvojni program o bezbednosti saobraćaja koji se radi u JP "Putevi Srbije". Razvojni program obuhvata program opasnih mesta, rizičnih deonica, upravljanje crnim tačkama i program ocenjivanja puteva. JP Putevi Srbije u saradnji sa Ministarstvom unutrašnjih poslova i Ministarstvom za infrastrukturu je početkom 2007. godine uradilo Elaborat u kome su identifikovana opasna mesta i dati predlozi za njihovo saniranje.
Analizom je utvrđeno da je brzina, tj. ljudski nemar i neznanje glavni uzrok saobraćajnih nezgoda, a ne stanje puta i putne opreme koje je uzrok u samo 1 % slučajeva. Svaka treća nezgoda sa nastradalim licem je na državnim putevima, a svaka druga na lokalnim.
Gospođa Vuksanović je posebno istakla da izdvajanje za puteve iz maloprodajne cene goriva u zemljama u okruženju je oko 10 do 15 %, a u državama zapadne Evrope i do 50 %. Osnovni uslov za ostvarenje održivog razvoja državnih puteva je stabilan i stalan izvor finansiranja, a u Srbiji su u ovom trenutku izuzetno niska izdvajanja za finansiranje putne mreže. U proteklom periodu, značajna sredstva, uglavnom iz kredita međunarodnih finansijskih institucija, su uložena u obnovu putne mreže, a prema programu Vlade Srbije za period od 2008. do 2012. godine, očekuje se izgradnja ostalih deonica autoputa na Koridoru 10, a potrebna sredstva su procenjena na milijardu i po evra.
Profesor Milan Vujanić, jedan od ključnih aktera donošenja novog zakona izjavio je da svaka zakonska regulativa može da zaživi samo ako postoji podrška društva u celini, jer nema bezbednosti saobraćaja bez ozbiljne političke podrške.
Zaključak konferencije je da najbolji model predstavlja jedinstvo primenjivog zakona, smisaone i stalne edukacije i reedukacije, uz snažnu sistemsku medijsku kampanju.
Vlada Srbije je 9. aprila usvojila predlog Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima i uputila ga na skupštinsku proceduru.